Innovatie

We werken bij Eindhoven Airport continu aan het nog verder optimaliseren van onze luchthavenprocessen en dienstverlening. Innovatie is hierbij een ‘must’. Samenwerking en de inzet van technologie en het gebruik van data zijn hierbij onmisbaar. Daarom werken we samen met partners aan duurzame oplossingen voor luchtvaart gerelateerde uitdagingen. Innoveren doe je samen. We werken onder andere samen met Brainport Development, de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) en Schiphol Group. Eindhoven Airport wil innovatieve krachten in de Brainportregio bij elkaar brengen.

Eindhoven Airport kijkt vooruit zodat onze processen en diensten nu én in de toekomst aansluiten bij onze ambities en passen in een wereld waarin verduurzaming en de beleving en het welzijn van de reiziger, omwonende en werknemer een belangrijke rol innemen. Door onze luchthaven in te zetten voor het testen van innovatieve oplossingen willen we een inspiratiebron zijn voor de regio en de luchtvaartsector. We zoeken samenwerking met partijen die met ons aan de slag willen gaan met innovaties die bijdragen aan duurzame oplossingen voor onze uitdagingen.

Onze innovatie-ambities:

  • Een zero emissie en energiepositieve luchthaven in 2030

  • Een toonaangevende luchthaven waar ook elektrisch wordt gevlogen naar voor de regio relevante bestemmingen in 2030

  • Eindhoven Airport is als werkplek nog aantrekkelijker door de inzet van slimme technologieën

Wat doen we en wat gaan we doen om onze innovatie-ambities te realiseren?

Inventariseren welke technologieën we kunnen inzetten om te kunnen voorzien in de eigen energiebehoefte en uitwerken van een totaaloplossing waarin de diverse innovatieve duurzame technieken worden gekoppeld. Om dit gezamenlijk te ontwikkelen worden regionale leveranciers (startups, scale-ups en mkb-bedrijven) van innovatieve energietechnologieën, system-integrators, overheden, wetenschap en overige relevante stakeholders bij elkaar gebracht. Doelstelling is dat de totaaloplossing inclusief de aangepaste laadinfrastructuur de komende jaren op Eindhoven Airport wordt geïmplementeerd. De luchthaven gebruikt al groene duurzaam opgewekte energie. Daarnaast is veel equipment op het platform en het hele wagenpark van de luchthaven geëlektrificeerd.

Stimuleren en faciliteren van elektrische luchtvaart. Creëren van verbindingen voor elektrische luchtvaart die relatief weinig hinder geven qua geluid en uitstoot.

Toepassen van nieuwe technologieën en het nog vaker gebruiken van data op luchthavenprocessen zodat processen worden geoptimaliseerd en het werken op Eindhoven Airport aantrekkelijker en gemakkelijker wordt.

Bij realisatie van deze ambities helpt Eindhoven Airport mee om innovatie-ambities in de regio te verwezenlijken.

We zijn ervan overtuigd dat we door het aangaan van samenwerkingen onze ambities kunnen realiseren en kunnen bijdragen aan het versnellen van innovaties. Daarom zijn bedrijven, organisaties, start- en scale-ups en (kennis)instellingen die willen en kunnen bijdragen aan realisatie van onze innovatie-ambities van harte welkom om samen te werken met Eindhoven Airport.

De laatste ontwikkelingen

Bag recognition

We geloven dat herkenningstechnologie verschillende luchtvaartprocessen ondersteunt en mogelijk op termijn kan gaan vervangen. We bieden BagsID, een in Eindhoven gevestigd gespecialiseerd bedrijf in beeldherkenningstechnologie, op Eindhoven Airport een testlocatie waarmee zij een product kan gaan ontwikkelen dat ingecheckte bagage kan helpen identificeren en herkennen (‘Bag recognition’). Als naast bagagelabels ook de beelden van koffers worden herkend, kan dat de betrouwbaarheid van ons bagagesysteem en bagageproces sterk verbeteren. Door inzet van dit product en deze technologie wordt het gebruik van bagagelabels in de toekomst mogelijk overbodig. In 2024 gaan we met Transavia een 'tagless-flight' naar Faro Airport faciliteren waarbij we bagage zonder label maar met beeldherkenningstechnologie gaan volgen tot op Faro Airport. Daarnaast gaan we dit jaar trainen of we bagagestuks kunnen herkennen in verschillende buitenlichtomstandigheden en testen of we AI kunnen gaan inzetten om bagage met onleesbare bagagelabels toch goed te kunnen gaan uitsorteren.

Customer & Operational Excellence In onze ambitie om een menselijke en makkelijke luchthaven te zijn blijven we kritisch kijken naar de passagiersreis van thuis tot de eindbestemming. We testen en implementeren verbeteringen. Zo zijn we in 2023 gestart met het verstrekken van gratis 'security tijdslots' waarmee passagiers in een bepaald tijdvenster een snelle doorgang krijgen bij de veiligheidscontrole. In 2024 worden in de bagagehal extra mechanische tilhulpen geïnstalleerd die de bagagemedewerkers helpen bij het tillen van zware koffers. Ook worden met de afhandelaar nieuwe gateconcepten uitgetest die het boarden van passagiers bij de gate vriendelijker en overzichtelijker maken.

Deep turnaround

In samenwerking met Schiphol hebben we een oplossing ontwikkeld waarbij we met behulp van kunstmatige intelligentie afhandelingsactiviteiten op ons platform in kaart brengen en detecteren hoeveel tijd elke activiteit en elk proces kost. Hiertoe zijn in 2023 de eerste vliegtuigopstel-plaatsen uitgerust met camera’s die foto’s maken van de diverse afhandelingsactiviteiten. We laten deze foto's analyseren door slimme software. Door 'Deep Turnaround' kunnen we op voorhand een betere inschatting maken wanneer een vliegtuig klaar is voor vertrek. Met de nieuwe informatie die met behulp van 'Deep Turnaround' is verkregen, maken we onze processen nog efficiënter, klantvriendelijker, slimmer en veiliger. Ook wordt onze planning geoptimaliseerd. In 2024 worden alle vliegtuigopstel-plaatsen voorzien van deze slimme camera’s. Lees hier ons nieuwsbericht over Deep Turnaround.