Assistentie

Eindhoven Airport biedt aan passagiers met een beperking of verminderde mobiliteit speciale voorzieningen om comfortabel te kunnen reizen

Eindhoven Airport biedt aan passagiers met een beperking of verminderde mobiliteit bijzondere voorzieningen om comfortabel te kunnen reizen. Hieronder staat hoe je assistentie kunt krijgen bij vervoer op de luchthaven, waar de voorzieningen zijn en welke zaken bijzondere aandacht vragen.

Assistentie nodig? Tijdig aanvragen!

Wanneer je assistentie nodig hebt, is het belangrijk dat je dit tijdig laat weten. Maak bij het boeken van je vlucht jouw wensen kenbaar aan de reisagent of aan de luchtvaartmaatschappij.

Boek assistentie direct bij het boeken van je vliegticket of reis, of minimaal 48 uur voor vertrek van de vlucht. Je luchtvaartmaatschappij of reisbureau geeft dit aan ons door. Wij zorgen dat er assistentie voor jou klaar staat. Er wordt dan ook passende assistentie geregeld op de luchthaven van jouw bestemming. Vlieg je vanaf jouw bestemming weer terug naar onze luchthaven? Boek dit dan ook voor jouw terugvlucht. 

Assistentie bij vertrek

Heb jij assistentie nodig wanneer je op reis gaat vanaf Eindhoven Airport? In deze video laten we je zien hoe dat op onze luchthaven precies werkt.

Assistentie bij aankomst

Heb jij assistentie nodig wanneer je aankomt op Eindhoven Airport? In deze video laten we je zien hoe dat op onze luchthaven precies werkt.

Hoeveel personen van mijn reisgezelschap mogen met mij mee als ik assistentie krijg?

Als je samen met meerdere personen reist, mag er 1 persoon van jouw reisgezelschap meelopen tijdens jouw begeleiding (bijvoorbeeld bij de separate rij bij de veiligheidscontrole).

Wat moet ik doen om medische attributen mee te mogen nemen?

Voor het vervoer van medische attributen adviseren wij om contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij. De contactgegevens zijn terug te vinden op onze website.

Waar meld ik mij op de luchthaven voor assistentie?

Ben je op de luchthaven, meld je dan altijd bij een bemande check-in balie. Heb je hulp nodig met inchecken, meld je dan bij balie 24. Indien noodzakelijk word je door een van onze medewerkers opgehaald of weggebracht naar een aantal plaatsen op Eindhoven Airport. Vul hiervoor het formulier op onze website in.

Wat zijn de ophaal- en wegbrenglocaties voor assistentie op Eindhoven Airport?

Je kunt op of naar de volgende plaatsen opgehaald/weggebracht worden:

  • Parkeergarage P1, voor aankomst met het openbaar vervoer, parkeren of kiss & ride. Bij aankomst kun je je melden bij het mobility assistance punt in P1. Dit punt bevindt zich naast parkeerbeheer op de 1e verdieping, welke met de lift bereikbaar is.

Wat is het Hidden Disabilities Sunflower keycord?

Sommige reizigers hebben wat extra aandacht nodig terwijl hun beperking verborgen en dus niet zichtbaar is. Om mensen in de omgeving van de drager er discreet op te wijzen dat hij of zij extra uitleg of bijvoorbeeld wat meer tijd nodig heeft, is er het keycord met de zonnebloemen. Het Hidden Disabilities Sunflower keycord is wereldwijd in gebruik genomen door een groot aantal luchthavens en ontmoetingsplaatsen. Ook Eindhoven Airport herkent dragers van het keycord. Let op: het dragen van een Hidden Disabilities Sunflower keycord geeft extra aandacht, maar geen voorrang op de luchthaven.

Aan welke kwaliteitsstandaard voor assistentie moet Eindhoven Airport voldoen?

Op Eindhoven Airport zijn PRM assistenten actief. Samen begeleiden zij PRM passagiers op Eindhoven Airport. Zo zorgt Eindhoven Airport voor klantvriendelijke en professionele assistentie aan passagiers met een beperking of  verminderde mobiliteit, ofwel PRM: Persons with Reduced Mobility. 

Begeleiding bij verminderde mobiliteit  Onze PRM assistenten begeleiden deze reizigers op het hele Eindhoventerrein en in het terminalgebouw veilig en op tijd: van de ingang van het luchthaventerrein naar het vliegtuig, van het vliegtuig naar het volgende vervoersmiddel. 

Kwaliteitsstandaard  De dienstverlening voor PRM wordt uitgevoerd conform de EG verordening Nr. 1107/2006. Bij de totstandkoming van de kwaliteitsniveaus hebben we de richtlijnen van de ECAC doc.30 aangehouden als uitgangspunt. Veiligheid, kwaliteit, gastvrijheid en kundigheid staan hoog in het vaandel bij de uitvoering van dienstverlening aan PRM. De aard van de begeleiding wordt zoveel mogelijk afgestemd op wat de passagier wel en niet zelf kan of wenst. Op die manier krijgen personen met een verminderde mobiliteit dezelfde mogelijkheden om per vliegtuig te reizen als ieder ander.  De PRM assistenten zijn getraind in gastvrijheid en het omgaan met mensen die extra zorg behoeven, hebben kennis van luchtvaartprocessen en veiligheidsnormen en hebben zo nodig een tilinstructie gevolgd.   Om lange wachttijden te vermijden en tijdige ondersteuning te garanderen, is het belangrijk dat je de PRM-dienst minimaal 48 uur voor vertrek van de vlucht aanvraagt bij de luchtvaartmaatschappij. 

Vervoershulpmiddelen, zoals rolstoelen, ambu-liften en andere tilmaterialen, worden periodiek door gecertificeerde instanties beoordeeld en onderhouden.

Voor assistentiehonden zijn voor- en achter de security controle uitlaatplekken beschikbaar. Vraag hier gerust naar bij onze medewerkers.

Voor vertrekkende passagiers geldt de volgende kwaliteitsstandaard;  Heb je de PRM-dienst vooraf geboekt en heb je je na aankomst op de luchthaven bij ons gemeld? We streven ernaar 80% van de reizigers binnen 10 minuten te voorzien van assistentie. De maximale wachttijd is nooit langer dan 20 minuten. Voor reizigers die de dienst niet vooraf hebben geboekt, streven we naar wachttijden van 25 tot maximaal 30 minuten. 

Voor aankomende passagiers geldt de volgende kwaliteitsstandaard;  Voor 80% van de passagiers die vooraf is aangemeld, is assistentie binnen 5 minuten na aankomst van de vlucht beschikbaar. De wachttijd is nooit langer dan 15 minuten. Voor passagiers die niet vooraf zijn aangemeld, streven we naar een wachttijd van 15 tot maximaal 20 minuten. 

Heb je ondanks onze aandacht voor kwaliteit toch klachten? Mail die dan naar info@eindhovenairport.nl. Klachten over onze PRM-dienstverlening worden binnen 3 dagen beantwoord. 

Assistentie aanvragen

Vluchtnummer
Voor- en achternaam*
E-mailadres*
Datum van je vlucht*
Hoe laat ben je op Eindhoven?*

We raden je aan om minimaal 2 uur voor vertrek aanwezig te zijn

Waar wil je op de luchthaven opgehaald worden?*
Mobiel telefoonnummer*
Assistentiecode*
WCHC: De passagier kan zich niet zelfstandig verplaatsen zonder assistentie. Ze hebben hulp nodig om zich te verplaatsen in de terminal, naar het vliegtuig en in het vliegtuig
WCHS: De passagier kan geen trappen op en af lopen en zich niet verplaatsen van de terminal naar het vliegtuig maar kan zichtzelf wel verplaatsen in het vliegtiuig
WCHR: De passagier kan trappen op en af lopen en zichzelf naar het vliegtuig en in het vliegtuig verplaatsen, maar heeft een rolstoel of een ander middel nodig om zich te verplaatsen tussen het vliegtuig en de terminal
BLND: De passagier is blind of slechtziend
DEAF: De passagier is doof of slechthorend
DEAF/BLND: De passagier is doof en blind en kan zich niet zelfstandig verplaatsen zonder assistentie
DPNA: De passagier met een intellectuele of ontwikkelingsbeperking en behoeft daardoor assistentie
Verzenden