Verhoogde bijmengverplichting met SAF

Invoeren van een hogere bijmengverplichting voor duurzame vliegtuigbrandstof met een financiële bijdrage van Eindhoven Airport

Het is niet alleen belangrijk om de geluidshinder terug te dringen, CO2 uitstoot verminderen is minstens zo belangrijk. Daarom stellen we ons ten doel om in 2030 30% minder CO2 uitstoot van alle vertrekkende vluchten vanaf Eindhoven Airport te hebben dan in 2019. Dit bereiken we door vlootvernieuwing, door operationele maatregelen (waaronder herziening luchtruim in Europa) en door bijmenging van vliegtuigbrandstof (kerosine) met Sustainable Aviation Fuel (SAF).

Hoe meer bijmenging met SAF, des te minder CO2 uitstoot plaatsvindt door het vliegverkeer. SAF is echter circa vier keer zo duur als kerosine. We bereiden een hogere dan de nu (wettelijk) voorziene bijmengverplichting voor op Eindhoven Airport.

Bovendien wil Eindhoven Airport luchtvaartmaatschappijen stimuleren om méér van hun op Eindhoven Airport gekochte kerosine bij te mengen. Daarom stellen we jaarlijks een bedrag beschikbaar voor luchtvaartmaatschappijen als tegemoetkoming voor de kosten indien zij extra bijmengen. Voor 2024 is dit bedrag een half miljoen euro.

We focussen niet alleen op het verduurzamen van brandstof voor de luchtvaart maar ook op het verduurzamen van ons eigen brandstofverbruik. Daarom elektrificeren we het platformequipment.

Hoeveel minder CO2 wordt er uitgestoten als uiterlijk in 2030 alleen de nieuwste generatie vliegtuigen wordt toegelaten op Eindhoven Airport?

30% CO2-reductie in 2030 kan worden bereikt door 100% vlootvernieuwing en bijmenging van SAF. Beide dragen ongeveer 50/50 bij aan deze reductie. Een klein deel zou gerealiseerd kunnen worden door verbeteringen van de luchtruimherziening (Single European Sky), maar omdat dit vrij onzeker is, nemen we dit niet mee in de berekeningen voor de 30% CO2-reductiedoelstelling.

Vanaf wanneer gaat de verplichte bijmenging in?

We willen vanaf 2025 geleidelijk beginnen met de verplichte bijmenging. Op dit moment zijn we aan het berekenen wat de percentages zullen zijn. De bijmengverplichting wordt onderdeel van de Eindhoven Airport Voorwaarden voor afhandelaren van commerciële vluchten en wordt onderdeel van de concessieovereenkomsten met de brandstofleveranciers op Eindhoven Airport.

Bestaat het risico dat luchtvaartmaatschappijen niet meer op Eindhoven Airport zullen tanken maar elders als op Eindhoven Airport een aanzienlijk hogere bijmengverplichting geldt?

In RefuelEU is een antitankbepaling (artikel 5) opgenomen die een luchtvaartmaatschappij verplicht om ten minste 90% van de kerosine die wordt gebruikt voor vluchten vanaf een luchthaven ook op die luchthaven te tanken.