“Schoonmaken is meer dan een doekje erlangs halen”

Vloeren schrobben, balies, toiletgroepen, kantines en EHBO-ruimtes schoonmaken en inspringen bij calamiteiten zoals wateroverlast door een defect in een toilet. Soraya Madero Cadenas, schoonmaakster en meewerkend voorvrouw bij CSU op Eindhoven Airport draait haar hand nergens voor om. Ze pakt alle klussen aan en sinds anderhalf jaar coacht en stimuleert ze ook nog eens haar collega’s.

Soraya is vijf dagen in de week aan het werk op de luchthaven en ‘als het nodig is, kom ik ook in het weekeinde’. Ze kan zich geen leukere baan wensen. “Wij werken tussen de passagiers, er is een bijzondere sfeer en elke dag is anders. Dat maakt mijn werk leuk.” Soraya is een van de twintig CSU-medewerkers op de luchthaven. Ze werkt er nu zo’n vier jaar en kent in de terminal vrijwel alle collega’s; van Eindhoven Airport, de Douane tot aan de security, de winkels, horeca en de Marechaussee . “We zijn één grote familie hier. We snappen en helpen elkaar. Als ik bijvoorbeeld met mijn trolley door de security wil, maken ze even ruimte aan de lane.”

Soraya is kritisch op haar werk en op dat van haar directe collega’s. “Het moet echt schoon zijn. Schoonmaken is meer dan een doekje erlangs halen. En het gaat om het totaalpakket.” Bij een schoon toilet hoort ook een zuivere wastafel, schone vloer en wanden en een glanzende spiegel. “Ja ik ben fanatiek”, zegt ze en bekent dat haar huis ook altijd brandschoon is. Ze is tevreden als het team de schoonmaaktaken goed heeft afgerond en als er fijn is samengewerkt. Verder is het belangrijk dat de schoonmakers slim omgaan met hun lichaam om blessures te voorkomen. ”We hebben zwaar werk waarin we veel bukken en op onze knieën werken.”

Soraya geniet van de sfeer in de terminal. Passagiers zijn vaak in een goede stemming omdat ze gaan reizen of net zijn aangekomen en hun familie of vrienden treffen. Maar soms zijn passagiers ongeduldig of onbeleefd bijvoorbeeld als ze naar een ander toilet moeten omdat er wordt schoongemaakt. “Zo’n reactie laat ik van me afglijden.” Gelukkig krijgt ze veel vaker vragen van passagiers zoals 'waar vertrekken bussen?' of 'waar zijn mondkapjes te koop'. “Dat is leuk want ik help mensen graag.” Af en toe krijgt ze van reizigers een compliment over haar werk. “Het is fijn als ook passagiers ons werk waarderen.”