Nieuwste generatie vliegtuigen

Uiterlijk vanaf 2030 alleen nog de nieuwste generatie vliegtuigen op Eindhoven Airport toegestaan

Uiterlijk vanaf 2030 staan we alleen nog de nieuwste generatie toestellen (zoals de Airbus A320 NEO en de Boeing 737 MAX) toe op Eindhoven Airport. Dit betekent uiterlijk vanaf 2030: 100% vlootvernieuwing. Daarmee wordt het doel van 30% geluidreductie in 2030 ten opzichte van 2019 gehaald én wordt tegelijkertijd een afname van CO2-uitstoot bereikt. Het geeft de luchthaven mogelijk ook ontwikkelruimte om de regio nog beter te verbinden.

Volgens het Van Geel-advies waaraan Eindhoven Airport zich committeert mag de luchthaven groeien als er meer dan 60% vlootvernieuwing is. Er is straks 100% vlootvernieuwing; want vanaf uiterlijk 2030 zijn alleen de nieuwste generatie vliegtuigen welkom op Eindhoven Airport. Gaat Eindhoven Airport vanaf 2030 groeien in aantal vluchten?  

We hebben met elkaar als doel bepaald dat onze geluidbelasting in 2030 30% lager is dan in 2019. Daar is vlootvernieuwing voor nodig. We willen vanaf 2028 overgaan op het door Pieter van Geel geadviseerde sturingsmodel op geluid (in plaats van op vliegbewegingen). Het is dan aan ons om vanaf 2028 binnen de geluidsnormen te blijven. We verwachten overigens niet dat dit een enorme toename van de vliegbewegingen met zich mee kan brengen maar we sluiten een beperkte groei ook niet op voorhand uit. Groei is niet het doel. Minder geluidsoverlast en minder CO2-uitstoot is dat wel. Daarbinnen willen we onze operatie vormgeven.