"Mijn motto: elke dag minstens één fan erbij"

Dit is het negende verhaal van de campagne '#Wij zijn Eindhoven Airport'. Maandelijks publiceren we op deze pagina een verhaal met een van de medewerkers van de luchthaven en de week daarna volgt publicatie van een podcast gemaakt door Summa Luchtvaartdienstverlening.

“Gastvrijheid met een hoofdletter g.” Voor Nikos Roussos, floormanager bij The Bar op Eindhoven Airport, is glashelder wat elke horecamedewerker in huis moet hebben. Weten wat de gast nodig heeft en waar je net dat extra beetje aandacht kunt geven. Maar ook zien waar een extra handje nodig is. Nikos heeft het allemaal in huis.

Terwijl hij een gesprek voert, ziet hij dat een gast een vraag wil stellen en dat een collega hulp nodig heeft bij de kassa. Hij onderbreekt het gesprek en helpt de gast en de collega. Het lijkt alsof Nikos ‘ogen in zijn rug’ heeft. En dat is niet toevallig. Hij heeft de nodige werkervaring in horeca en toerisme. Hij werkte als stuurman op cruiseschepen en in de catering op grote festivals. Daarna verkocht hij als accountmanager bij een horecagroothandel pizza’s. Eindhoven Airport was een belangrijke klant en zo belandde hij in de horeca op de luchthaven. “Ik begon in The Cloud Club en na een half jaar werd ik floormanager bij The Bar dat ook onderdeel is van Vermaat Groep.”

Nikos stuurt bij The Bar acht mensen aan, bij The Cloud Club waar hij ook nog zo’n acht uur in de week werkt, zijn dat er tien. Hij zorgt voor de personeelsplanning, de bestellingen voor de bar, het kassasysteem en hij is contactpersoon voor externe leveranciers. Maar hij steekt zelf ook de handen uit de mouwen. Dat is nodig ook want hij kan nog wel wat extra collega’s gebruiken.

“Kom bij ons werken", zegt de floormanager regelmatig in gesprekken. Nikos heeft ook het toezicht op de schoonmaak in zijn takenpakket. “Alles moet netjes en schoon zijn. Het is in verband met de voedselveiligheid heel belangrijk dat alles op de juiste temperatuur wordt bewaard. Dat wordt in audits gecontroleerd. Dus voor wat betreft het schoonmaakprogramma en regelgeving voor het opslaan van voedsel ben ik een ‘Pietje Precies’.”

Je bent een horecaman of je bent het niet, vindt Nikos. Dus problemen oplossen, luisteren, plannen, anticiperen, het overzicht bewaren en goed met mensen kunnen omgaan zijn een absolute ‘must’. “Je moet aanvoelen hoe je met een gast omgaat.” En de ene gast is heel anders dan de andere. “Zo stel ik een gast gerust die gestrest is vanwege vliegangst, laat ik de andere gast die een boek leest juist met rust en maak ik een praatje met een grotere Engelstalige groep die duidelijk veel zin heeft in de vliegreis.” Het gasten naar de zin maken, is wat Nikos plezier geeft. Hij heeft dan ook duidelijk horecabloed. Nikos: “Mijn motto: elke dag minstens één fan erbij.”   

Luister hier de podcast ‘Ready for Take-Off’ van Summa Luchtvaartdienstverlening via Spotify of via Apple podcasts.     #wijzijneindhovenairport