
"In de luchthavenbeveiliging is geen dag hetzelfde"
Dit is het zesde verhaal van de campagne '#Wij zijn Eindhoven Airport'. Maandelijks publiceren we op deze pagina een verhaal met een van de medewerkers van de luchthaven en de week daarna volgt publicatie van een podcast gemaakt door Summa Luchtvaartdienstverlening.
Camerabeelden bekijken en beoordelen, reizigers fouilleren, X-raybeelden bekijken en opmerken of er afwijkende zaken in de bagage zitten. Maar bovenal reizigers helpen. Dat is in een notendop het werk van Michael van der Kammen, luchthavenbeveiliger bij G4S op Eindhoven Airport. Al drie jaar werkt hij op de luchthaven en hij is met z’n 22 jaar één van de jongere medewerkers.
Na afronding van de Havo was het voor Michael niet meteen duidelijk wat hij wilde gaan doen; met mensen werken stond met stip op één. Hij solliciteerde op de luchthaven en heeft daarvan nog geen dag spijt gehad. “Het is een dynamische werkplek en ik werk elke dag met mensen. Er gebeurt van alles en geen dag is hetzelfde. Daar houd ik van.” Op een werkdag wisselt hij de werkzaamheden bij de securitycheck af met die in de meldkamer. Zo fouilleert hij het ene dagdeel passagiers en beoordeelt hij X-raybeelden om te zien of er zaken in de handbagage zitten die niet mee mogen.
Het volgende dagdeel beoordeelt hij de beelden van de talloze camera’s op de luchthaven op afwijkende situaties. Wat hij het vaakst in de handbagage aantreft? “Messen en scharen. Mensen weten niet altijd dat die niet mee mogen. Die halen we uit de bagage.” Spullen die niet mee mogen worden vrijwillig ingeleverd, in de auto gelegd of meegegeven aan de wegbrengers. Verboden zaken als een BB-gun, een speelgoedpistool dat net echt lijkt of een vlindermes worden ingenomen. “Als we dat aantreffen, schakelen we de Marechaussee in die de zaak dan verder afhandelt.”
Hoewel Michael graag bij de securitycheck werkt, werkt hij het liefst op de meldkamer. “Daar beoordeel ik de camerabeelden die op de luchthaven worden gemaakt. We houden alles wat afwijkt extra in de gaten en grijpen in als dat nodig is.”
Het leuke aan zijn werk is volgens Michael de variëteit. Van onbeheerde koffers waar iemand op af moet, een verwarde passagier die hulp nodig heeft, een agressieve reiziger of een verdwaald kind tot aan een bhv-geval op het platform waarvoor hij moet schakelen met de Marechaussee en collega-beveiligers om zo snel mogelijk hulp te verlenen. “Het is belangrijk om stevig in je schoenen te staan en rustig en alert te blijven. En het belangrijkste….in deze baan moet je van mensen houden.”
Luister hier de podcast ‘Ready for Take-Off’ van Summa Luchtvaartdienstverlening via Spotify of via Apple podcasts. #wijzijneindhovenairport