“Ervoor zorgen dat de afhandeling van de vlucht gestroomlijnd verloopt”

Dit is het vijfde verhaal van de campagne '#Wij zijn Eindhoven Airport'. Maandelijks publiceren we op deze pagina een verhaal met een van de medewerkers van de luchthaven en de week daarna volgt publicatie van een podcast gemaakt door Summa Luchtvaartdienstverlening.

De klok is in het werk van Ronny Balk essentieel. De Flight Officer bij Viggo op Eindhoven Airport is er namelijk voor verantwoordelijk dat alle processen rond het vliegtuig veilig en binnen de geplande tijd zijn afgerond. Van het plaatsen van de blokken voor de wielen, de registratiecheck, tot aan het laden van de bagage, het instappen van de passagiers en de informatie-uitwisseling met de crew over aantallen passagiers, bagage en de hoeveelheid brandstof. Ronny: “We moeten zorgen dat de vliegtuigen weer op tijd kunnen vertrekken dus het is belangrijk dat alle processen gestroomlijnd en binnen de juiste tijd gebeuren.” Als een proces te laat op gang komt of te lang dreigt te duren, komt Ronny in actie. “Dan ga ik snel met de juiste mensen schakelen om te zorgen dat we door kunnen.” Naast het ‘ophalen’ van alle informatie, het nauwgezet monitoren van de processen en de communicatie met collega’s op het platform, is hij behalve als Flight Officer ook actief als Marshaller. In die rol loodst hij vliegtuigen naar de juiste vliegtuigopstelplaats op het platform.

 

Ronny werkt zo’n tweeënhalf jaar bij Viggo en hij voelt zich als Flight Officer als een vis in het water. “Ik ben een luchtvaartfreak dus ik kan geen mooiere werkplek bedenken.” Hij geniet van het buiten werken tussen de vliegtuigen. Ook de dagelijkse hectiek en de strakke tijden die gehaald moeten worden om de omdraaitijden te halen, zijn voor hem ‘smullen’. “Ik zit dicht op het proces en ik vind het elke keer weer fantastisch als we als team de omdraaitijd weer hebben gehaald.” In zijn functie is voorbereiding een topprioriteit. Zo weet hij ruim op tijd hoeveel passagiers en bagage op een vlucht meegaat. Ook heeft hij paraat of er minder mobiele reizigers zijn waarvoor een lift nodig is. De uitdaging is het houden van overzicht want er is volgens Ronny ‘never a dull moment’. Alles moet veilig en binnen bepaalde tijden gebeuren. “Het is heerlijk om in de hectiek je werk te doen met een glimlach. Dan ben je voor de crew en de passagiers een visitekaartje.”

 

Luister hier de podcast ‘Ready for Take-Off’ van Summa Luchtvaartdienstverlening via Spotify of via Apple podcast.     #wijzijneindhovenairport